Selecteer een pagina

Voor het vak Nieuwe Dingen Doen hebben wij met z’n vijven een opdracht uitgevoerd bij Pronaos. We hebben drie weken intensief op locatie gewerkt met scrum. Binnen deze drie weken zijn wij op de volgende uitkomst gekomen:

Wij geloven dat een leerkracht optimaal kan lesgeven, als hij inzicht heeft in het gedrag van zijn leerlingen. Sensus is een gemakkelijke manier om alle signalen en factoren vast te leggen. Hierdoor zijn er direct patronen en verbanden zichtbaar. Door op tijd in te spelen op signalen en factoren kan probleemgedrag voorkomen worden. Zo blijft er meer tijd over voor kwalitatief lesgeven.

Ik was verantwoordelijk voor de vormgeving van de folder.

 

De volgende punten zijn hierbij erg belangrijk:

  • Observatie
    • Door observatie in de klas wordt er inzicht gecreëerd in de signalen die een kind vertoont voordat er een conflict ontstaat. Sensus maakt het mogelijk om deze signalen per kind te noteren evenals de externe factoren die het gedrag wellicht beïnvloeden.
  • Inzicht
    • De resultaten van de observatie creëren bewustwording. Sensus geeft per kind een duidelijke analyse van welke signalen en andere factoren er spelen omtrent gedrag. Sensus analyseert de signalen om tot een patroon te komen, hierdoor kunnen verbanden worden gelegd en kan er ingegrepen worden voordat er een conflict tot uiting komt.
  • Advies
    • Elk kind heeft een andere begeleiding en ondersteuning nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Door de analyses van Sensus kan hierop ingespeeld worden. De applicatie zorgt dat er een advies kan worden opgesteld dat rekening houd met alle factoren van het gedrag van een kind.
  • Coachen
    • Met behulp van de patronen en verbanden die Sensus haalt uit alle informatie en het advies dat de onderzoeker opstelt, kan er coaching worden gegeven aan de leerkracht. Na een interventie kan er opnieuw onderzoek worden gedaan in de klas om te kijken of de interventie heeft gewerkt.

 

Het prototype op de iPad.